Algemene voorwaarden

ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

ARTIKEL 1. DEFINITIES 1.1 Best Bottles/Jouwgeboortewijn BV is de gebruiker van deze algemene voorwaarden en zal hiernavolgend aangeduid worden met ’verkoper’, of ’wij’. 1.2 Onder ’koper’ wordt verstaan iedere (rechts)persoon tot wie verkoper zijn aanbiedingen richt, alsmede degene die aan verkoper aanbiedingen richt en degene die aan Verkoper een opdracht verstrekt, c.q. degene met wie verkoper een overeenkomst aangaat en voorts degene met wie verkoper in enige rechtsbetrekking staat. 1.3 Onder ’producten’ worden verstaan alle producten die met toepassing van deze algemene voorwaarden aan koper worden geleverd

ARTIKEL 1. ALGEMEEN 1.2

JouwGeboortewijn B.V.
Ginnekenweg 47, 4818JB Breda

info@jouwgeboortewijn.nl

tel: 0630662500

KvK 77795288
BTW NL861148174B01

Leeftijdsbeperkings verklaring in de algemene voorwaarden (jonger dan 18, geen alcohol)


ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID 2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van verkoper, overeenkomsten, alsmede alle rechtshandelingen, leveringen en werkzaamheden verricht door verkoper, waaronder in de toekomst met verkoper aan te gane rechtsbetrekkingen. 2.2 Afwijkingen en aanvullingen op deze algemene voorwaarden binden verkoper slechts indien deze schriftelijk zijn overeengekomen. 2.3 Wanneer blijkt dat één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de wet, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverkort van kracht.

ARTIKEL 3. AANBIEDINGEN 3.1
Alle aanbiedingen en prijscouranten van verkoper zijn vrijblijvend, behoudens wanneer verkoper uitdrukkelijk anders vermeldt.

ARTIKEL 4. TOTSTANDKOMING 4.1 Verkoper is aan zijn schriftelijke aanbiedingen en aan door koper gegeven opdrachten eerst dan gebonden, wanneer verkoper de aanvaarding schriftelijk aan koper heeft bevestigd. 4.2 Later gemaakte aanvullingen, wijzigingen of andere afspraken zijn slechts bindend indien zij schriftelijk zijn aangegaan.

ARTIKEL 5. PRIJZEN 5.1
Prijzen in de aanbiedingen van verkoper zijn gebaseerd op de geldende prijzen zoals vermeld in de prijscourant op de dag van de totstandkoming van de overeenkomst tenzij er schriftelijk een andere prijs wordt overeengekomen. 5.2 Tenzij anders vermeld zijn de door verkoper gehanteerde prijzen ’franco huis’ inclusief accijnzen, invoerrechten, verpakkingen, maar exclusief omzetbelasting. 5.3 In geval van verhoging van en/of toeslagen op de vrachttarieven, referentieprijzen, invoerrechten, accijnzen of andere heffingen, belastingen en/of inkoopprijzen is verkoper gerechtigd de met koper overeengekomen prijzen te wijzigen. Ditzelfde geldt ook in geval van wijziging van wettelijke regelingen die leiden tot voor verkoper abnormale risico’s.

ARTIKEL 6. LEVERING 6.1
Alle leveringen vanaf 12 flessen per levering, geschieden ’franco huis’ en onder de navolgende voorwaarden, tenzij anders is overeengekomen: a) Verkoper heeft de keuze van het vervoermiddel, waarmee de producten op het afleveradres worden geleverd; b) Het risico van de producten gaat over op het moment, dat zij uit het in onder a) bedoelde vervoermiddel op het afleveradres zijn gelost; c) De franco levering van zaken aan koper geschiedt aan het door koper aangegeven adres of tot zover het vervoermiddel met de te leveren producten, naar het uitsluitend oordeel van de bestuurder daarvan, kan komen. Weigert koper in het laatstgenoemde geval de producten aldaar in ontvangst te nemen, dan komen de daardoor, uit welke hoofde dan ook, ontstane kosten voor rekening van koper en gaat desalniettemin het risico over op het moment van uitladen aldaar uit het betreffende vervoermiddel; d) Franco levering gaat niet verder dan het plaatsen op het losperron of direct over de drempel van het overeengekomen afleveradres; e) Bij het franco leveren van producten zal verkoper gratis hulp ter beschikking stellen bij het lossen van de lading. 6.2 Levering geschiedt op voor verkoper normale werktijden. 6.3 Levertijden worden in onderling overleg bepaald, echter de overeengekomen levertijden gelden voor verkoper niet als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk en op schriftelijke orderbevestiging van verkoper een uiterste leveringsdatum is overeengekomen, uitsluitend aangeduid met de woorden ’fix of fixdatum’ Indien geen levertijd is overeengekomen, moet verkoper de zaken leveren binnen een redelijke termijn. Een redelijke termijn is in ieder geval de in de branche als redelijk geldende termijn. 6.4 Verkoper is gerechtigd de producten in deelpartijen te leveren. 6.5 Koper is verplicht de producten bij eerste aanbieding in ontvangst te nemen. Indien hij daaraan niet voldoet, komen alle daaruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening. 6.6 Indien de termijnoverschrijding van de levertijd niet aan verkoper is te wijten, kan de koper nimmer aanspraak maken op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

ARTIKEL 7. OVERMACHT 7.1
Indien verkoper als gevolg van overmacht niet op tijd de producten kan leveren, heeft hij het recht om de levering op te schorten dan wel van de levering geheel af te zien, al naar gelang de omstandigheden. 7.2 Indien zich het geval voordoet als in het vorige lid beschreven, is koper niet gerechtigd tot enigerlei schadevergoeding. 7.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 7.1 zullen als overmacht gelden: omstandigheden buiten wil en toedoen van verkoper, welke van dien aard zijn dat naleving van de overeenkomst redelijkerwijze niet van verkoper kan worden verlangd. Een en ander met dien verstande, dat verkoper bereid is in zulke gevallen met koper te overleggen omtrent eventueel te nemen maatregelen, die tot doel hebben schade voor zowel verkoper als koper te voorkomen of althans zoveel mogelijk te beperken.

ARTIKEL 8. BETALING 8.1
Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen dienen alle facturen door koper te worden betaald binnen 14 dagen na factuurdatum zonder enig beroep op korting, verrekening of schuldverrijking. Nadien is koper van rechtswege in verzuim en zal over het factuurbedrag of het niet betaalde gedeelte daarvan een rente verschuldigd zijn, gelijk aan de promesse disconto van de Nederlandse Bank N.V., vermeerderd met 4% en verhoogd met de eventueel door het Nederlands Kredietwezen in het algemeen toegepaste, al dan niet tijdelijke tarieftoeslagen aan kredietnemers. 8.2 Betaling dient te geschieden in Euro’s, tenzij door verkoper anders schriftelijk aangegeven. 8.3 Bankkosten, zowel binnen als buiten Nederland zijn altijd voor rekening van koper. 8.4 Bij niet betaling binnen de in artikel 8.1 bedoelde termijn houdt verkoper zich het recht voor het door koper verschuldigde bedrag te verhogen met incassokosten. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend conform het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten met een minimum van € 114,- per factuur. 8.5 Indien koper met de tijdige betaling van een opeisbare vordering jegens verkoper krachtens overeenkomst in gebreke is, heeft verkoper het recht de verdere uitvoering van alle met koper lopende overeenkomsten te ontbinden of desgewenst de uitvoering op te schorten tot die betaling is geschied en zal verkoper voor de verdere levering contante betaling kunnen eisen.

ARTIKEL 9. RECLAMES 9.1
Reclames ten aanzien van franco geleverde producten dienen ten overstaan van de bestuurder van het afleverende vervoermiddel door of namens koper schriftelijk te worden vastgelegd op het vervoersdocument en worden uitsluitend aanvaard wanneer het betreft zichtbare beschadigingen aan of een zichtbare vermissing van de geleverde producten, ontstaan tijdens het vervoer naar het overeengekomen afleveradres. Koper dient per omgaande een afschrift van het vervoerdocument aan verkoper te zenden. 9.2 Koper moet verkoper –voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden verlangd, maar in elk geval niet later dan 20 werkdagen na de reclame– in de gelegenheid stellen om vermissing, maatverschillen of beschadigingen aan de hand van de geleverde zaken in originele staat en in originele verpakking vast te (laten) stellen. Indien koper de geleverde zaken inmiddels geheel of gedeeltelijk heeft bewerkt of verwerkt, dan vervalt elk recht op reclame en/of schadevergoeding. 9.3 Reclames geven aan koper niet het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten. 9.4 Indien verkoper een reclame gegrond bevindt, zal verkoper te zijner keuze hetzij een schadevergoeding tot ten hoogste de factuurwaarde van de betrokken producten betalen, hetzij de betrokken productenzaken gratis vervangen. Tot meerdere schadevergoeding en tot vergoeding van indirecte schade (al dan niet gelden door afnemers van koper) is verkoper niet verplicht. 9.5 Met betrekking tot reclame wordt deellevering als een uitzonderlijke levering beschouwd.

U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,95 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via info@bestbottles.nl. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.”

ARTIKEL 10. EIGENDOMSVOORBEHOUD 10.1
De eigendom van de producten, niettegenstaande de feitelijke aflevering, gaat pas over op koper nadat deze alle vorderingen van verkoper heeft voldaan betreffende de tegenprestatie van de door verkoper aan de koper krachtens de overeenkomst, of enige vergelijkbare overeenkomst geleverde of de te leveren producten, alsmede terzake van de vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige overeenkomsten. 10.2 Indien koper niet of niet tijdig aan één of meer van zijn betalingsverplichtingen voldoet, is verkoper gerechtigd zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de geleverde producten als eigenaar, naar zijn keuze tijdelijk of definitief terug te nemen. Koper machtigt verkoper hierbij om het terrein en/of perceel, waar de producten zich bevinden, te betreden teneinde deze producten te kunnen terugnemen. 10.3 Koper dient verkoper per omgaande telefonisch mededeling te doen van aanspraken of pogingen van derden om onder verkopers voor eigendomsbehoud vallende producten in hun macht te krijgen of daarop beslag te leggen en dient dit terstond per telefax of telegram aan verkoper te bevestigen. 10.4 Zolang het eigendom van de afgeleverde producten niet op koper is overgegaan, mag koper de producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen.

ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

ARTIKEL 1. DEFINITIES 1.1 Best Bottles/Jouwgeboortewijn BV is de gebruiker van deze algemene voorwaarden en zal hiernavolgend aangeduid worden met ’verkoper’, of ’wij’. 1.2 Onder ’koper’ wordt verstaan iedere (rechts)persoon tot wie verkoper zijn aanbiedingen richt, alsmede degene die aan verkoper aanbiedingen richt en degene die aan Verkoper een opdracht verstrekt, c.q. degene met wie verkoper een overeenkomst aangaat en voorts degene met wie verkoper in enige rechtsbetrekking staat. 1.3 Onder ’producten’ worden verstaan alle producten die met toepassing van deze algemene voorwaarden aan koper worden geleverd.

ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID 2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van verkoper, overeenkomsten, alsmede alle rechtshandelingen, leveringen en werkzaamheden verricht door verkoper, waaronder in de toekomst met verkoper aan te gane rechtsbetrekkingen. 2.2 Afwijkingen en aanvullingen op deze algemene voorwaarden binden verkoper slechts indien deze schriftelijk zijn overeengekomen. 2.3 Wanneer blijkt dat één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de wet, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverkort van kracht.

ARTIKEL 3. AANBIEDINGEN 3.1
Alle aanbiedingen en prijscouranten van verkoper zijn vrijblijvend, behoudens wanneer verkoper uitdrukkelijk anders vermeldt.

ARTIKEL 4. TOTSTANDKOMING 4.1 Verkoper is aan zijn schriftelijke aanbiedingen en aan door koper gegeven opdrachten eerst dan gebonden, wanneer verkoper de aanvaarding schriftelijk aan koper heeft bevestigd. 4.2 Later gemaakte aanvullingen, wijzigingen of andere afspraken zijn slechts bindend indien zij schriftelijk zijn aangegaan.

ARTIKEL 5. PRIJZEN 5.1
Prijzen in de aanbiedingen van verkoper zijn gebaseerd op de geldende prijzen zoals vermeld in de prijscourant op de dag van de totstandkoming van de overeenkomst tenzij er schriftelijk een andere prijs wordt overeengekomen. 5.2 Tenzij anders vermeld zijn de door verkoper gehanteerde prijzen ’franco huis’ inclusief accijnzen, invoerrechten, verpakkingen, maar exclusief omzetbelasting. 5.3 In geval van verhoging van en/of toeslagen op de vrachttarieven, referentieprijzen, invoerrechten, accijnzen of andere heffingen, belastingen en/of inkoopprijzen is verkoper gerechtigd de met koper overeengekomen prijzen te wijzigen. Ditzelfde geldt ook in geval van wijziging van wettelijke regelingen die leiden tot voor verkoper abnormale risico’s.

ARTIKEL 6. LEVERING 6.1
Alle leveringen vanaf 12 flessen per levering, geschieden ’franco huis’ en onder de navolgende voorwaarden, tenzij anders is overeengekomen: a) Verkoper heeft de keuze van het vervoermiddel, waarmee de producten op het afleveradres worden geleverd; b) Het risico van de producten gaat over op het moment, dat zij uit het in onder a) bedoelde vervoermiddel op het afleveradres zijn gelost; c) De franco levering van zaken aan koper geschiedt aan het door koper aangegeven adres of tot zover het vervoermiddel met de te leveren producten, naar het uitsluitend oordeel van de bestuurder daarvan, kan komen. Weigert koper in het laatstgenoemde geval de producten aldaar in ontvangst te nemen, dan komen de daardoor, uit welke hoofde dan ook, ontstane kosten voor rekening van koper en gaat desalniettemin het risico over op het moment van uitladen aldaar uit het betreffende vervoermiddel; d) Franco levering gaat niet verder dan het plaatsen op het losperron of direct over de drempel van het overeengekomen afleveradres; e) Bij het franco leveren van producten zal verkoper gratis hulp ter beschikking stellen bij het lossen van de lading. 6.2 Levering geschiedt op voor verkoper normale werktijden. 6.3 Levertijden worden in onderling overleg bepaald, echter de overeengekomen levertijden gelden voor verkoper niet als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk en op schriftelijke orderbevestiging van verkoper een uiterste leveringsdatum is overeengekomen, uitsluitend aangeduid met de woorden ’fix of fixdatum’ Indien geen levertijd is overeengekomen, moet verkoper de zaken leveren binnen een redelijke termijn. Een redelijke termijn is in ieder geval de in de branche als redelijk geldende termijn. 6.4 Verkoper is gerechtigd de producten in deelpartijen te leveren. 6.5 Koper is verplicht de producten bij eerste aanbieding in ontvangst te nemen. Indien hij daaraan niet voldoet, komen alle daaruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening. 6.6 Indien de termijnoverschrijding van de levertijd niet aan verkoper is te wijten, kan de koper nimmer aanspraak maken op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

ARTIKEL 7. OVERMACHT 7.1
Indien verkoper als gevolg van overmacht niet op tijd de producten kan leveren, heeft hij het recht om de levering op te schorten dan wel van de levering geheel af te zien, al naar gelang de omstandigheden. 7.2 Indien zich het geval voordoet als in het vorige lid beschreven, is koper niet gerechtigd tot enigerlei schadevergoeding. 7.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 7.1 zullen als overmacht gelden: omstandigheden buiten wil en toedoen van verkoper, welke van dien aard zijn dat naleving van de overeenkomst redelijkerwijze niet van verkoper kan worden verlangd. Een en ander met dien verstande, dat verkoper bereid is in zulke gevallen met koper te overleggen omtrent eventueel te nemen maatregelen, die tot doel hebben schade voor zowel verkoper als koper te voorkomen of althans zoveel mogelijk te beperken.

ARTIKEL 8. BETALING 8.1
Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen dienen alle facturen door koper te worden betaald binnen 14 dagen na factuurdatum zonder enig beroep op korting, verrekening of schuldverrijking. Nadien is koper van rechtswege in verzuim en zal over het factuurbedrag of het niet betaalde gedeelte daarvan een rente verschuldigd zijn, gelijk aan de promesse disconto van de Nederlandse Bank N.V., vermeerderd met 4% en verhoogd met de eventueel door het Nederlands Kredietwezen in het algemeen toegepaste, al dan niet tijdelijke tarieftoeslagen aan kredietnemers. 8.2 Betaling dient te geschieden in Euro’s, tenzij door verkoper anders schriftelijk aangegeven. 8.3 Bankkosten, zowel binnen als buiten Nederland zijn altijd voor rekening van koper. 8.4 Bij niet betaling binnen de in artikel 8.1 bedoelde termijn houdt verkoper zich het recht voor het door koper verschuldigde bedrag te verhogen met incassokosten. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend conform het incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten met een minimum van € 114,- per factuur. 8.5 Indien koper met de tijdige betaling van een opeisbare vordering jegens verkoper krachtens overeenkomst in gebreke is, heeft verkoper het recht de verdere uitvoering van alle met koper lopende overeenkomsten te ontbinden of desgewenst de uitvoering op te schorten tot die betaling is geschied en zal verkoper voor de verdere levering contante betaling kunnen eisen.

ARTIKEL 9. RECLAMES 9.1
Reclames ten aanzien van franco geleverde producten dienen ten overstaan van de bestuurder van het afleverende vervoermiddel door of namens koper schriftelijk te worden vastgelegd op het vervoersdocument en worden uitsluitend aanvaard wanneer het betreft zichtbare beschadigingen aan of een zichtbare vermissing van de geleverde producten, ontstaan tijdens het vervoer naar het overeengekomen afleveradres. Koper dient per omgaande een afschrift van het vervoerdocument aan verkoper te zenden. 9.2 Koper moet verkoper –voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden verlangd, maar in elk geval niet later dan 20 werkdagen na de reclame– in de gelegenheid stellen om vermissing, maatverschillen of beschadigingen aan de hand van de geleverde zaken in originele staat en in originele verpakking vast te (laten) stellen. Indien koper de geleverde zaken inmiddels geheel of gedeeltelijk heeft bewerkt of verwerkt, dan vervalt elk recht op reclame en/of schadevergoeding. 9.3 Reclames geven aan koper niet het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten. 9.4 Indien verkoper een reclame gegrond bevindt, zal verkoper te zijner keuze hetzij een schadevergoeding tot ten hoogste de factuurwaarde van de betrokken producten betalen, hetzij de betrokken productenzaken gratis vervangen. Tot meerdere schadevergoeding en tot vergoeding van indirecte schade (al dan niet gelden door afnemers van koper) is verkoper niet verplicht. 9.5 Met betrekking tot reclame wordt deellevering als een uitzonderlijke levering beschouwd.

ARTIKEL 10. EIGENDOMSVOORBEHOUD 10.1

De eigendom van de producten, niettegenstaande de feitelijke aflevering, gaat pas over op koper nadat deze alle vorderingen van verkoper heeft voldaan betreffende de tegenprestatie van de door verkoper aan de koper krachtens de overeenkomst, of enige vergelijkbare overeenkomst geleverde of de te leveren producten, alsmede terzake van de vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige overeenkomsten. 10.2 Indien koper niet of niet tijdig aan één of meer van zijn betalingsverplichtingen voldoet, is verkoper gerechtigd zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de geleverde producten als eigenaar, naar zijn keuze tijdelijk of definitief terug te nemen. Koper machtigt verkoper hierbij om het terrein en/of perceel, waar de producten zich bevinden, te betreden teneinde deze producten te kunnen terugnemen. 10.3 Koper dient verkoper per omgaande telefonisch mededeling te doen van aanspraken of pogingen van derden om onder verkopers voor eigendomsbehoud vallende producten in hun macht te krijgen of daarop beslag te leggen en dient dit terstond per telefax of telegram aan verkoper te bevestigen. 10.4 Zolang het eigendom van de afgeleverde producten niet op koper is overgegaan, mag koper de producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen.

ARTIKEL 11. MINIMUM LEEFTIJD 11.0

Wij verkopen alleen alcoholische dranken aan personen van 18 jaar en ouder.

Geboortewijnen

Wat is een geboortewijn en waarom is het een bijzonder cadeau?

Een geboortewijn is een fles wijn uit het geboortejaar van iemand. Het is een uniek cadeau dat jarenlang bewaard kan worden en vaak wordt geopend bij een speciale gelegenheid, zoals een verjaardag of jubileum. Het symboliseert een persoonlijk en blijvend aandenken.

Welke wijnsoorten zijn geschikt als geboortewijn?

Wijnen met een lang bewaarpotentieel, zoals Bordeaux, Bourgogne, Port of Vintage Champagne, zijn ideaal. Deze wijnen rijpen goed over de jaren en behouden hun smaak of worden zelfs beter na verloop van tijd, afhankelijk van opslagomstandigheden.

Hoe weet ik of een geboortewijn nog goed is na lange tijd?

Controleer de bewaaromstandigheden, zoals temperatuur, luchtvochtigheid en ligging van de fles (liggend om de kurk vochtig te houden). Oude wijnen kunnen ook worden gecheckt op lekkages, kurkgeur of oxidatie voordat ze worden geopend.

Kan ik een geboortewijn voor een baby kopen en later schenken?

Ja, dat kan! Kies een wijn met een lange rijpingsperiode, zoals Port of rode Bordeaux. Deze kunnen tientallen jaren worden bewaard, zodat ze perfect zijn om later als herinnering te schenken.

Hoeveel kost een geboortewijn gemiddeld?

De prijs varieert afhankelijk van het geboortejaar en de wijnsoort. Oudere jaargangen en prestigieuze wijnen zoals Bordeaux kunnen honderden euro’s kosten, maar er zijn ook betaalbare opties vanaf €30-50.

Waar koop ik een geboortewijn uit een specifiek jaar?

Hoe lang kun je een geboortewijn bewaren?

Dit hangt af van de wijnsoort. Rode wijnen zoals Bordeaux kunnen 20-50 jaar meegaan, terwijl versterkte wijnen zoals Port of Madeira soms zelfs 100 jaar houdbaar zijn, mits goed bewaard.

Wat zijn de ideale opslagomstandigheden voor een geboortewijn?

Bewaar de wijn in een donkere ruimte met een constante temperatuur tussen 10-15°C, een luchtvochtigheid van 70-80% en liggend om uitdroging van de kurk te voorkomen. Een wijnkelder of klimaatkast is ideaal.

Welke jaartallen worden als goede wijnjaren beschouwd voor geboortewijnen?

Dat verschilt per regio, maar bekende goede jaren zijn bijvoorbeeld 1982, 1990, 2000, 2005 en 2010 voor Bordeaux. Informeer bij een expert welke jaargangen in jouw regio als uitstekend worden beschouwd.

Kan een geboortewijn na tientallen jaren nog lekker zijn?

Ja, als de wijn goed is bewaard en de fles niet is beschadigd. Oudere wijnen veranderen qua smaak; ze worden vaak zachter en complexer, maar kunnen ook hun frisse tonen verliezen. Proefervaring verschilt per persoon.

Bewaarwijnen

Wat zijn bewaarwijnen?

Bewaarwijnen zijn wijnen die bedoeld zijn om langere tijd te rijpen en daardoor complexer en voller van smaak worden. Ze zijn meestal van hoge kwaliteit en hebben een stevige structuur, met voldoende tannines, zuurgraad en alcohol om goed te rijpen.

Welke wijnsoorten zijn geschikt om te bewaren?

Rode wijnen zoals Bordeaux, Barolo, en Rioja, en witte wijnen zoals Riesling en bepaalde Bourgognes zijn uitstekend om te bewaren. Versterkte wijnen zoals Port en Madeira hebben zelfs een extreem lange houdbaarheid.

Hoe lang kan ik een bewaarwijn bewaren?

Dit hangt af van de wijnsoort. Sommige wijnen kunnen 5 tot 10 jaar rijpen, terwijl topwijnen zoals Vintage Port, Bordeaux of Barolo meer dan 50 jaar goed blijven onder de juiste omstandigheden.

Hoe weet ik of een wijn geschikt is om te bewaren?

Controleer of de wijn een stevige structuur heeft, met een goede balans tussen tannines, zuren en alcohol. Dit zijn kenmerken van een wijn die zich goed ontwikkelt over tijd. Vraag advies bij een wijnspecialist of controleer de specificaties van de wijn.

Wat zijn de ideale opslagomstandigheden voor bewaarwijnen?

Bewaar de wijn in een donkere ruimte met een constante temperatuur tussen 10-15°C, een luchtvochtigheid van 70-80%, en zonder trillingen. Een wijnkelder of klimaatkast is ideaal om de kwaliteit te behouden.

Kan ik bewaarwijnen gewoon in mijn keuken bewaren?

Dit is niet ideaal, keukens hebben namelijk vaak schommelende temperaturen en te veel licht, wat slecht is voor wijnen. Kies een koele, donkere plek met een stabiele temperatuur, zoals een wijnklimaatkast of een kelder.

Verandert de smaak van wijn door het bewaren?

Ja, bij rijping worden de smaken zachter, complexer en gelaagder. Tannines worden soepeler, fruittonen veranderen en er ontwikkelen zich aardse of kruidige tonen. Niet alle wijnen worden echter beter door lang bewaren.

Hoe herken ik een slechte bewaarwijn?

Als de kurk uitdroogt of de wijn oxidatiegeur heeft, zoals azijn of muffe tonen, is de wijn waarschijnlijk niet meer goed. Let ook op lekken, troebelheid of afwijkende smaken na openen.

Wat kost een goede bewaarwijn?

De prijs varieert sterk, afhankelijk van de kwaliteit en de regio. Basis bewaarwijnen starten rond €20, terwijl topwijnen zoals Bordeaux Grand Cru’s of Vintage Ports honderden euro’s kunnen kosten.

Kan ik een geopende bewaarwijn langer bewaren?

Een geopende fles bewaarwijn kan 2-5 dagen goed blijven, afhankelijk van het type wijn. Gebruik een vacuümpomp of bewaar hem in de koelkast om oxidatie te vertragen. Voor versterkte wijnen zoals Port kan dit zelfs weken zijn.

Jubileumwijnen

Wat is een jubileumwijn?

Een jubileumwijn is een fles wijn speciaal geselecteerd of bewaard om een bijzonder jubileum te vieren, zoals een huwelijksverjaardag of werkjubileum. Het is vaak een wijn uit een belangrijk jaar voor de ontvanger of een luxe keuze passend bij de gelegenheid.

Welke wijnsoorten zijn geschikt als jubileumwijn?

Wijnen met een bijzondere oorsprong of lange houdbaarheid, zoals Bordeaux, Barolo, Vintage Port, of Champagne, zijn populaire keuzes. Deze wijnen hebben vaak een rijke smaak en zijn ideaal om te bewaren voor speciale momenten.

Hoe kies ik een jubileumwijn?

Kies een wijn uit het jaar van de gebeurtenis of een wijn die goed past bij het aantal jaren dat wordt gevierd. Laat je adviseren door een specialist om zeker te zijn van kwaliteit en bewaarpotentieel.

Hoe lang kan ik een jubileumwijn bewaren?

De bewaartijd hangt af van het type wijn. Rode wijnen zoals Bordeaux of Barolo kunnen decennia rijpen, terwijl versterkte wijnen zoals Port zelfs 50+ jaar goed blijven. Mousserende wijnen zoals Champagne hebben een kortere, maar nog steeds aanzienlijke houdbaarheid.

Kan ik een jubileumwijn personaliseren?

Ja, wij bieden gepersonaliseerde etiketten en cadeauverpakkingen aan. Dit kan de jubileumwijn nog specialer maken en een persoonlijke touch toevoegen aan het cadeau.

Wat kost een goede jubileumwijn?

Dit varieert sterk, afhankelijk van de wijnsoort en het jaar. Een eenvoudige, feestelijke wijn kan al vanaf €20 verkrijgbaar zijn, terwijl luxe opties zoals Vintage Port of exclusieve Champagne honderden euro’s kunnen kosten.

Waar kan ik een jubileumwijn kopen?

Bij JouwGeboorteWijn bieden we een uitgebreid assortiment aan speciale wijnen, inclusief oudere jaargangen en vintage wijnen. Perfect voor een jubileum of bijzondere gelegenheid. Ontdek ons aanbod online en laat je inspireren door onze zorgvuldig geselecteerde collectie.

Wat maakt een jubileumwijn bijzonder?

Een jubileumwijn is bijzonder door de combinatie van smaak, symboliek en herinneringen. Wijnen uit een specifiek jaar of een luxe keuze voor de gelegenheid geven het moment extra waarde en maken het onvergetelijk.

Hoe serveer ik een jubileumwijn?

Zorg ervoor dat de wijn op de juiste temperatuur wordt geserveerd: rode wijnen op 16-18°C, witte wijnen op 8-12°C, en mousserende wijnen rond 6-8°C. Decanteer oudere wijnen voorzichtig om bezinksel te scheiden.

Wat als een jubileumwijn niet meer goed is?

Oude wijnen kunnen soms hun kwaliteit verliezen door slechte opslag. Controleer bij openen op muffe of azijnachtige geuren. Is de wijn niet goed? Bewaar de fles als aandenken of gebruik hem decoratief als symbool van het jubileum.

Wijncadeaus

Wat maakt wijn een goed cadeau?

Wijn is een tijdloos en elegant cadeau dat geschikt is voor vrijwel elke gelegenheid, van verjaardagen tot jubilea. Het toont aandacht en waardering, vooral als je een wijn kiest die past bij de smaakvoorkeuren van de ontvanger of bij een bijzondere gelegenheid.

Hoe kies ik de juiste wijn als cadeau?

Denk aan de voorkeuren van de ontvanger: rode, witte of mousserende wijn. Kies een fles uit een gerenommeerde regio of een wijn met een bijzondere betekenis, zoals een geboorte- of jubileumwijn. Voor luxe cadeaus kun je ook denken aan een mooie verpakking.

Wat is een populair wijncadeau voor een verjaardag?

Een fles mousserende wijn zoals Champagne of Prosecco is altijd een feestelijke keuze. Voor een persoonlijk tintje kun je ook kiezen voor een wijn uit het geboortejaar van de jarige of een speciale fles met een gepersonaliseerd etiket.

Kan ik wijncadeaus personaliseren?

Ja, wij bieden gepersonaliseerde etiketten, houten kistjes of luxe verpakkingen aan. Dit geeft je wijncadeau een unieke en persoonlijke uitstraling, perfect voor speciale gelegenheden zoals een huwelijk of jubileum.

Wat kost een goed wijncadeau?

De prijzen variëren afhankelijk van de wijnsoort en verpakking. Een goed wijncadeau begint vanaf €15-20, maar luxe opties zoals vintage wijnen of Champagne kunnen oplopen tot honderden euro’s. Er is voor elk budget een passend wijncadeau.

Zijn er alternatieven voor een fles wijn als cadeau?

Ja, overweeg wijnsets met bijpassende accessoires zoals glazen, een decanteerkaraf of een wijnopener. Ook wijnabonnementen of cadeaukaarten voor een wijnproeverij zijn originele alternatieven die wijnliefhebbers waarderen.

Welke wijnen zijn geschikt als relatiegeschenk?

Voor zakelijke relaties zijn luxe wijnen zoals Bordeaux, Barolo of Champagne populair. Kies voor een stijlvolle verpakking en overweeg personalisatie met het bedrijfslogo of een persoonlijke boodschap om indruk te maken.

Kan ik wijncadeaus laten bezorgen?

Ja, veel aanbieders zoals JouwGeboorteWijn bieden de mogelijkheid om wijncadeaus rechtstreeks bij de ontvanger te laten bezorgen. Vaak kun je een persoonlijke boodschap toevoegen voor een extra attent gebaar.

Welke wijn past bij een huwelijkscadeau?

Een fles mousserende wijn, zoals een Vintage Champagne, is een klassieke keuze. Kies eventueel een wijn met een symbolische waarde, zoals een fles uit het jaar van de bruiloft of een wijn die nog jaren bewaard kan worden.

Welke accessoires maken een wijncadeau extra speciaal?

Accessoires zoals een luxe wijnopener, een elegante decanteerkaraf of mooie wijnglazen voegen extra waarde toe aan je cadeau. Ook een wijnstopper of een thermosleeve voor koeling zijn praktische en stijlvolle toevoegingen die elke wijnliefhebber zal waarderen.

Neem contact met ons op